je bent nu hier: Home » Over de Stichting » Archief » Programma 2010 » Blinde Ed

Blinde Ed

Gemuudelukken stage 21.15 – 22.15

Ed Ruyer "ziet" het levenslicht in de bruisende metropool Amersfoort. Hij wordt geboren in een muzikale familie en als kind al is het Ed's droom om muzikant te worden Zijn moeder speelt accordeon en, heel hip in de seventies, huisorgel. Op zijn 5e vindt Ed de weg naar het orgel en vanaf dan gaat het hard.

Omdat hij thuis nogal veel schade aanricht gaat hij van zijn 6e tot zijn 19e jaar naar het blindeninstituut waar veel aandacht wordt besteed aan muziek. Ed tackelt elk instrument waar een toets op te vinden is; keyboard, piano, synthesizer, accordeon, melodica, klavecimbel, harmonium en typemachine.

U moet Adobe Flash installeren om deze inhoud weer te geven.

Hij speelt daar in een aantal bands, volgt een opleiding tot pianostemmer en leert blind typen.

Ed vindt vrouwen leuker dan leren. Hij verlaat vroegtijdig het instituut en stort zich in het ruige nachtleven. Hij dompelt zich onder in een bestaan van seks, drank en rock´n roll om zijn toch al rauwe stem bij te schaven. Muzikant zijn is handig, je krijgt méér bier, scoort beter bij de meiden en je kunt lekker interessant doen in de kroeg.

Op zijn 17e begint hij als toetsenist bij de Foundations, een Indo rockband. Het mooiste van zo'n band is dat die gasten wéten wat rijsttafel betekent. Dat is iets meer calorieën dan rijstwafel. Dat zorgt, samen met een straf dieet van bier, frikadellen en patatjes saté, voor Ed's volslanke edoch bevallige gestalte.

Er volgen nog een aantal bands. De belangrijkste; The Defenders, The Blind and the Beautiful en Ed and the Disciples of Rock. Naast de bands treedt hij steeds vaker solo op en ontwikkelt zich tot allround toetsenman, zanger en partyanimal.

Blinde Ed

In de jaren 1991 tot 1993 neemt hij, bij oma in de keuken, drie cassettebandjes op, wat toen modern was. In 1994 neemt hij zijn eerste CD op. De hele straat vindt het mooi en oma ook. In de regio wordt de CD goed ontvangen en tot Ed's stomme verbazing haalt hij zelfs de Australische radio.

In 2005 wordt Ed's One Man Band vof opgericht samen met Manager Maroeska Dorrestijn en de website www.blinde-ed.nl wordt gelanceerd.

Het jaar daarop wordt de CD Ed Rocks uitgebracht en speelt Ed op het Zwarte Cross festival. De sound wordt steviger dan voorheen.

In combinatie met Ed's unieke feature, improvisatie en verzoeknummers op afroep, zorgt dat voor zo'n 100 tot 120 optredens per jaar. In kroegen en op festivals schuurt Ed de planken kaal met zijn rauwe stem. Op radio en TV is hij regelmatig te vinden, clips daarvan vind je op Youtube en Hyves.

Nieuws:
Half maart 2010 gaat de nieuwe website online.
De release van de volgende single wordt verwacht in mei 2010.